Jaki terminal płatniczy wybrać? Doradzamy!

Blog featured image

Zaczynasz swój biznes, a może prowadzisz go już jakiś czas? Zauważyłeś, jak ważne dla klientów jest umożliwianie płatności bezgotówkowych? Prawie 7 na 10 Polaków płaci bezgotówkowo, ponieważ uważa takie płatności za szybkie i wygodne – wynika z międzynarodowego badania ,,Postawy wobec form płatności”, zleconego przez eService. Gotówką płacą przeważnie wtedy, kiedy nie mają innej możliwości. Jeśli więc właśnie decydujesz się na zakup odpowiedniego urządzenia, w niniejszym artykule podpowiadamy, jaki terminal płatniczy wybrać.

Dlaczego terminal płatniczy jest tak ważny?

Dziś terminale płatnicze stanowią standardowe wyposażenie wielu biznesów: sklepów, sieci taksówek, firm kurierskich, food trucków i wielu innych punktów handlowych czy usługowych. Płacenie kartą, smartfonem czy zegarkiem to dla wielu osób codzienność. Jeśli chcesz dostosować się do nowoczesnych standardów, to i w Twoim biznesie nie może zabraknąć takiego urządzenia.

Terminal płatniczy zapewnia bezpieczeństwo, szybkość, niezawodność i dokładność, zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów. Skraca operacje księgowe, które muszą być wykonywane przy klasycznym gotówkowym obrocie pieniędzmi. 

Ze wspomnianego badania eService wynika również, że sklepy oferujące elektroniczne metody płatności są postrzegane przez polskich konsumentów w sposób wyraźnie pozytywny – aż 80% respondentów uważa je za nowoczesne, a 76% sądzi, że jest to wyraz dbałości o potrzeby klienta. 

Jakie są rodzaje terminali płatniczych?

To, jaki terminal płatniczy wybrać, zależy od tego, jaki prowadzisz biznes. Obecnie na rynku dostępnych jest kilka modeli, które sprawdzają się w konkretnych sytuacjach. Poniżej przedstawiamy poszczególne rodzaje z omówieniem ich funkcjonalności. Zapoznaj się z nimi dokładnie, zanim podejmiesz decyzję o tym, jakie urządzenie sprawdzi się w Twojej firmie. Jeśli masz wątpliwości, zawsze możesz porozmawiać z konsultantem, który wyjaśni działanie poszczególnych modeli oraz doradzi, który z nich będzie najlepszy dla Ciebie i Twoich klientów. 

Terminal stacjonarny

Terminale stacjonarne (POS) to najpopularniejsze urządzenia, wybierane do miejsc z dostępem do internetu. Przeważnie są zintegrowane z kasą i łączą się z siecią za pomocą gniazda internetowego lub karty SIM. Nie wymagają ładowania, ponieważ cały czas są podłączone do zasilania. Sprawdzają się głównie w punktach sprzedaży bezpośredniej. 
Warto również wiedzieć, że terminal stacjonarny jest tańszy od mobilnego. Stawiają na niego osoby początkujące w biznesie, ponieważ szukają na start oszczędności oraz testują różnego rodzaju rozwiązania. Do takiego urządzenia często dołącza się PIN-pad, który można podać klientowi w celu użycia karty i wpisania PIN-u.

PIN Pad

PIN Pad to oddzielne urządzenie, zwykle zintegrowane z terminalem stacjonarnym. Klient wpisuje i zatwierdza kod PIN, a ono odczytuje dane i przekazuje je bezpośrednio do terminala płatniczego. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi podawać klientowi całego terminala. 

Terminal mobilny

Zastanawiając się, jaki terminal płatniczy wybrać, decyzja często waha się pomiędzy modelami stacjonarnymi a mobilnymi. To drugie rozwiązanie to urządzenie przenośne, zdecydowanie lżejsze od stacjonarnego modelu. Stworzony został z myślą o tych biznesach, w których urządzenie musi być transportowane. Sprawdza się w gastronomii, dla firm kurierskich, dostawców czy taksówkarzy. Musi być regularnie ładowany, ponieważ nie jest stale podłączony do źródła zasilania. Jest zasilany baterią i łączy się z siecią za pomocą WiFi, GPRS lub Bluetootha. Dzięki temu może być transportowany w różne miejsca. Na jednym ładowaniu może działać nawet 12 godzin, więc jest w gotowości przez cały dzień pracy. Co ważne, można go zasilić za pomocą ładowarki samochodowej czy powerbanku.

Jednym z nowoczesnych i mobilnych terminali płatniczych jest SmartPOS. Stanowi pomost pomiędzy tradycyjnym terminalem, a opisanym niżej LikePOSem. To urządzenie, które wspiera efektywność obsługi klienta oferując komfort użytkowania, jaki zapewnia m.in. duży dotykowy wyświetlacz. Dzięki temu przeprowadzanie transakcji jest proste i przejrzyste. Dla przykładu, terminal Smart POS D220 przyjmuje płatności wszystkimi możliwymi metodami tj. telefonem komórkowym oraz kartami magnetycznymi, chipowymi, zbliżeniowymi i kodem BLIK. Ma też usługę DCC (płatność w walucie karty). 

LikePOS

LikePOS oferowany przez eService umożliwia prowadzenie transakcji opłacanych kartą na smartfonie. Aplikacja gwarantuje zarówno przedsiębiorcy, jak i jego klientom wygodne i przede wszystkim bezpieczne transakcje. Aplikacja mobilna,  która stanowi podstawę LikePOSa, w odróżnieniu od omawianych rozwiązań umożliwia obsługę transakcji płatniczych o dowolnej wartości – także tych wymagających autoryzacji. Warto wiedzieć, że może być instalowana na różnych modelach smartfonów z systemem operacyjnym Android 8.1 lub wyższym, wyposażonych w technologię NFC. 

Aplikacja LikePOS obsługuje transakcje realizowane za pomocą metod płatności, jakimi są zbliżeniowe karty płatnicze Visa oraz Mastercard i ich wirtualne nośniki, czyli smartfony i zegarki. Podobnie do nowoczesnych terminali mobilnych, jak np. SmartPOS D220 czy PAX A920, użytkownik karty może otrzymać potwierdzenia transakcji na adres e-mail.  

To idealne rozwiązanie nie tylko w sprzedaży mobilnej czy sezonowej. Sprawdzi się w branży usług medycznych i pielęgnacyjnych, w warsztatach samochodowych czy dla firm kurierskich.

 Jaki terminal płatniczy wybrać – lista 

Zastanawiając się nad tym, jaki terminal płatniczy wybrać, weź pod uwagę to, co oferuje dostawca urządzenia. Pamiętaj, że ważny jest nie tylko sam model, ale także to, jakie usługi (często niezbędne do odpowiedniego działania urządzenia) oferuje. Dowiedz się na jakich zasadach i warunkach udostępnia je agent rozliczeniowy, który obsługuje wybrany przez Ciebie terminal płatniczy.

Ważne są:

  • Opłata za dzierżawę
  • Prowizja od transakcji
  • Koszt zakupu terminala
  • Czas księgowania pieniędzy
  • Raporty online
  • Gwarancja i serwisowanie
  • Drukowanie
  • Transakcje łączone (płatność gotówką i kartą)
  • Warunki rozwiązania umowy
  • Dodatkowe funkcje

Oprócz standardowych funkcji warto zastanowić się nad opcjami dodatkowymi. Należy wiedzieć, że niektóre modele oferują możliwość korzystania z dodatkowych usług, użyteczne dla klientów i sprzedawców funkcje, jak choćby możliwość wypłaty gotówki w kasie sklepu (cashback), doładowanie telefonu komórkowego czy płatność w walucie karty (DCC).

Pamiętaj też, że wybierając odpowiedni terminal u dobrego dostawcy możesz znacznie ograniczyć niektóre koszty, np. LikePOS pozwala na obniżenie ceny dzierżawy i uniknięcie konieczności zakupu papieru, ponieważ wszystko odbywa się online. Co ważne, korzystanie z tej aplikacji w ogóle nie jest związane z opłatą za dzierżawę urządzenia czy kosztem zakupu, ponieważ smartfon zazwyczaj masz już przy sobie. 

Darmowy terminal płatniczy w ramach Programu Polska Bezgotówkowa

Jeśli już wiesz, jaki terminal płatniczy wybrać, możesz być zainteresowany możliwością bezpłatnego skorzystania z jego funkcji dzięki programowi Polska Bezgotówkowa. Jako przedsiębiorca rozpoczynający przyjmowanie płatności możesz skorzystać ze 100% dofinansowania do wszelkich opłat związanych z posiadaniem urządzenia. Dzięki temu, za abonament i prowizję do wartości transakcji równej 100 000 zł zapłacisz 0 zł. To idealne rozwiązanie dla początkujących biznesów.