
Dyrektywa Omnibus - lepsza ochrona konsumentów, dodatkowe obowiązki przedsiębiorców
Z początkiem stycznia 2023 r. wejdą w życie istotne zmiany w przepisach konsumenckich. Wynika to z konieczności dostosowania krajowych regulacji prawnych do wymogów trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, cyfrowej i towarowej. Przepisy nakładają nowe obowiązki na przedsiębiorców, którzy oferują usługi i towary konsumentom. Dotyczy to zarówno e-sklepów oraz platform marketplace, jak i tradycyjnych sprzedawców detalicznych (w pewnym zakresie, np. informowania o obniżkach cen czy rękojmi za sprzedane towary).
Przedsiębiorcy powinni szybko podjąć niezbędne działania, aby dostosować swój biznes do nowych wymagań i uniknąć poważnych kar finansowych. Niedostosowanie się do nowych regulacji może skutkować naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, co grozi karami w wysokości do 10% rocznego obrotu lub 2 mln euro.
Poniżej znajdą Państwo najważniejsze informacje na temat nowych obowiązków oraz kroków, które należy podjąć, aby spełnić nowe wymagania.

Nowe zasady informowania o obniżkach cen
Kiedy informować o przecenach i promocjach? Jak to robić?

Informowanie o zasadach zamieszczania opinii
Czy informować o zasadach zamieszczania opinii o produktach? Jak to robić?

Dodatkowe obowiązki informacyjne
Jakie dodatkowe informacje trzeba przekazać kupującemu? Jak zrobić to skutecznie?

Dodatkowe obowiązki marketplace’ów
Jakie specyficzne wymogi dotyczą internetowych platform handlowych (marketplace’ów)?

Plasowanie i ujawnianie płatnej reklamy
Czy można wpływać na kolejność wyświetlania wyników wyszukiwania? Jakie wymogi trzeba spełnić?

Zmiany w uprawnieniach reklamacyjnych konsumenta
Jakie zmiany w obsłudze posprzedażowej trzeba wprowadzić od stycznia 2023 r.?

Nowe wymogi dla tzw. usług cyfrowych
Czym jest usługa cyfrowa? Jakie wymagania wiążą się ze sprzedażą takich usług?