Obowiązek posiadania terminala płatniczego w 2022 r. – kogo dotyczy?

Blog featured image

1 stycznia 2022 r. w życie weszły przepisy tzw. Polskiego Ładu. Dotyczą one m.in. płatności bezgotówkowych, w tym tych związanych z terminalami płatniczymi. Nowe przepisy okazały się dla wielu przedsiębiorców niejednoznaczne. Wielu z nich wzięło za pewnik to, że obowiązek posiadania terminala płatniczego w 2022 r. dotyczy ich wszystkich. Sprawdźmy zatem, jakie są obecnie wymagania ustawodawcy i w jaki sposób te przepisy możemy zinterpretować.

Zmiany prawne dotyczące płatności bezgotówkowych w 2022 r.

Zgodnie z przepisem art. 19a ustawy Prawo przedsiębiorców od 1.01.2022 r. każda firma ma obowiązek przyjmowania płatności bezgotówkowych w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, w tym w szczególności:

  • w lokalu,
  • poza lokalem przedsiębiorstwa (np. przy stoliku restauracyjnym, u klienta przy dostawach kurierskich),
  • w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego (np. taxi, autobus).

Jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom polskich klientów, którzy z roku na rok coraz rzadziej płacą za produkty i usługi w formie gotówkowej. Założeniem ustawodawcy jest dążenie do wyeliminowania w dużej mierze płatności bilonem oraz banknotami.

Czy zatem terminale płatnicze są niezbędne w działalności gospodarczej?

Nowy przepis dotyczący płatności bezgotówkowych już na samym początku wzbudzał kontrowersje. Wynikało to nie tylko z jego późnej publikacji i pozostawienia przedsiębiorcom zaledwie miesiąca na przystosowanie się do niego. Wątpliwości wzbudzało także to, czy jest obowiązek posiadania terminala płatniczego pozyskanego w drodze zakupu lub dzierżawy. Czy trzeba mieć terminal płatniczy? Szczegółowa analiza przepisów przez doradców podatkowych wykazała, że po zmianach terminal płatniczy nadal nie będzie wymagany przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Ustawodawcy chodziło tutaj bowiem o udostępnienie co najmniej jednego z całej szerokiej grupy rozwiązań, jeśli chodzi o płatność bezgotówkową. Oprócz płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego zalicza się do nich również:

  • przelew tradycyjny,
  • płatność przy użyciu BLIKA,
  • płatność przy użyciu aplikacji bankowej.


Choć dostosowanie się do wymaganych przez prawo przepisów nie wymaga bezwzględnie posiadania terminala płatniczego, to korzystanie z niego niesie ze sobą wiele korzyści.

Terminal płatniczy – dlaczego warto się na niego zdecydować

Brak możliwości dokonywania płatności przy użyciu terminala płatniczego i zastąpienie ich przelewami tradycyjnymi lub przy użyciu aplikacji bankowej mogą być źle odebrane przez klientów i stanowić dla nich pewne utrudnienie, szczególnie gdy zależy im na szybko dostarczonym towarze lub szybko wyświadczonej usłudze.

Terminal płatniczy ma szereg zalet, dzięki którym warto zainstalować go w swoim lokalu lub udostępnić go pracownikom wykonującym swoje zadania w terenie. Wśród tych zalet można wymienić:

  • oszczędność czasu – transakcje przy użyciu terminala płatniczego są szybkie, przez co unikamy kolejek w lokalu,
  • łatwą obsługę klienta – nie musimy szukać drobnych do rozliczenia, a transakcje do kwoty 100 zł nie wymagają zwykle dodatkowej autoryzacji, co przyspiesza cały proces płatności,
  • wzrost obrotów firmy – płatność kartą płatniczą przy użyciu terminala zachęca szersze grono klientów do korzystania z produktów lub usług naszej firmy,
  • ograniczenie kosztów – nie musimy ponosić kosztów opłat za odprowadzanie gotówki do banku,
  • większe bezpieczeństwo – ze względu na popularyzację transakcji bezgotówkowych ryzyko kradzieży gotówki zostaje zmniejszone, a ponadto unikamy ryzyka pomyłki przy wydawaniu klientowi reszty.

Kto musi mieć terminal płatniczy? Jest on przede wszystkim niezbędny w działalności restauracyjnej i w kawiarniach, ale również doskonale sprawdza się przy świadczeniu usług kurierskich i transportowych.

Darmowy terminal płatniczy – czy to możliwe?

Aby udostępnić klientom możliwość dokonywania wygodnych transakcji w formie bezgotówkowej przy użyciu terminala płatniczego, na samym początku nie musimy ponosić dodatkowych kosztów. Możemy bowiem skorzystać z programu Polska Bezgotówkowa. W obecnej formie pozwala on na odebranie pierwszego, darmowego terminala płatniczego i korzystanie z niego bez opłat i bez prowizji do czasu osiągnięcia łącznych obrotów w wysokości 42 tys. zł w skali 5 miesięcy.

Umowę na korzystanie z terminala płatniczego w ramach programu Polska Bezgotówkowa możemy podpisać przy wykorzystaniu agenta rozliczeniowego. Wystarczy tylko wypełnić formularz online, a wszelkie formalności w naszym imieniu załatwi firma zewnętrzna. To dlatego warto już dziś skorzystać z tego rozwiązania w swojej działalności gospodarczej.