Płatności mobilne to nowoczesna alternatywa dla transakcji realizowanych przelewami bankowymi lub przy użyciu karty debetowej (kredytowej). Największą zaletą tego typu rozwiązań jest wygoda, szybkość obsługi i dostępność. Dzięki płatnościom mobilnym można natychmiast zapłacić za zakupy bądź przelać pieniądze. To właśnie dlatego polski system BLIK jest tak chętnie wybierany przez właścicieli smartfonów.
- Czym jest BLIK i jak działa?
- Jak płacić BLIKiem w sklepach stacjonarnych?
- Jak działa płatność zbliżeniowa BLIK?
- W jakich bankach dostępny jest BLIK?
- Jakie są korzyści systemu BLIK dla przedsiębiorców?
Czym jest BLIK i jak działa?
BLIK to jeden z najwygodniejszych systemów płatności dostępnych na terenie Polski. Stworzony z myślą o użytkownikach urządzeń mobilnych umożliwia wygodne płacenie za zakupy, wypłaty i wpłaty bankomatowe oraz przelewy na wskazany numer telefonu. System BLIK został wprowadzony na początku 2015 roku i na przestrzeni lat jego popularność znacząco wzrosła. Obecnie korzysta z niego ok. 20 mln. użytkowników smartfonów.
Jakie są główne funkcje BLIKa?
BLIK to wygodny i rozbudowany system, który pozwala na:
- płacenie za zakupy w sklepach stacjonarnych I internetowych,
- realizację transakcji zbliżeniowych (bez 6-cyfrowego kodu),
- wpłatę i wypłatę pieniędzy w bankomatach/wpłatomatach,
- robienie przelewów na inny numer telefonu,
- generowanie czeków (9-cyfrowy kod).
Jak płacić BLIKiem w sklepach stacjonarnych?
Obsługiwany przez eService system płatności mobilnych to świetne rozwiązanie dla klientów i właścicieli sklepów stacjonarnych. BLIK pozwala na błyskawiczne zrealizowanie zakupów, bez konieczności używania karty debetowej bądź kredytowej. Płacenie BLIKiem w sklepach stacjonarnych odbywa się poprzez wprowadzenie sześciocyfrowego kodu dostępnego w aplikacji mobilnej banku. Użytkownicy smartfonów mogą również płacić zbliżeniowo, co znacząco przyśpiesza zrealizowanie transakcji.
Jak wyglądają płatności BLIK w sklepach stacjonarnych?
Skorzystanie z 6-cyfrowego kodu wymaga połączenia z internetem i dostępu do aplikacji mobilnej banku. Po otworzeniu aplikacji należy wybrać opcję BLIK, by aktywować sześciocyfrowy kod. Warto pamiętać, że po upływie dwóch minut kod ten straci swoją ważność. Wygenerowany w aplikacji ciąg cyfr należy wprowadzić do terminala płatniczego i zaakceptować płatność. Po chwili w aplikacji mobilnej banku pojawi się informacja na temat dokonanej płatności, którą należy potwierdzić używaną metodą autoryzacji (np. kod PIN, biometria).
Jak działa płatność zbliżeniowa BLIK?
Chcąc zapłacić BLIKiem zbliżeniowo, nie trzeba mieć dostępu do internetu. Jedyne wymagania to: zainstalowana aplikacja bankowa, włączona funkcja NFC i smartfon z Androidem. Zbliżeniowe płacenie BLIKiem odbywa się jedynie w trzech krokach. W przypadku kasy obsługiwanej przez sprzedawcę należy poinformować go o wybranym sposobie transakcji. Następnie wystarczy zbliżyć smartfon do terminala, a po chwili pojawi się informacja o udanej płatności. Warto pamiętać, że kasy samoobsługowe obsługują zbliżeniowy BLIK po zaznaczeniu opcji „Karta płatnicza”. W przypadku aktywacji funkcji „Kod BLIK” terminal będzie wymagał wprowadzenia sześciu cyfr.
Jak płacić BLIKiem w internecie?
Sama procedura wygląda niemal tak samo, jak zakupy stacjonarne. Spośród dostępnych metod należy zaznaczyć BLIK i aktywować 6-cyfrowy kod w aplikacji bankowej zainstalowanej na smartfonie. Następnie wystarczy wprowadzić ten kod w puste pole i potwierdzić transakcję. Na ekranie telefonu pojawią się informacje o dokonywanej płatności BLIK, którą należy zaakceptować.
Jak wykonywać przelew na telefon za pomocą BLIKa?
Największym atutem przelewów na numer telefonu jest dostępność. Transakcje te można realizować każdego dnia, o dowolnej godzinie. Nie trzeba wprowadzać numeru konta bankowego odbiorcy. W aplikacji mobilnej należy wybrać opcję Płatności, Przelewy na telefon i Nowy Przelew. Warto pamiętać, że do realizacji przelewu niezbędna jest włączona funkcja BLIK na obydwu telefonach. W przeciwnym razie pieniądze nie dotrą do odbiorcy. Po wybraniu opcji Nowy Przelew wystarczy wprowadzić docelowy numer telefonu, kwotę i pozostałe dane. Kiedy transakcja zostanie zaakceptowana, pieniądze trafiają na konto odbiorcy.
Jak wypłacić gotówkę z bankomatu za pomocą BLIKa?
Wypłata gotówki BLIKIEM to świetne rozwiązanie dla osób, które często zapominają portfela lub chcą uniknąć ryzyka jego kradzieży. By móc wypłacić pieniądze, nie trzeba używać karty płatniczej:
- na ekranie bankomatu wybierz opcję: BLIK albo Wypłata bez karty,
- zaznacz (wprowadź ręcznie) docelową kwotę, która jest Ci potrzebna,
- na ekranie wyświetli się prośba o podanie kodu BLIK, dostępnego w aplikacji mobilnej banku,
- wprowadź kod przy użyciu klawiatury bankomatu i naciśnij zielony przycisk AKCEPTUJ/ENTER,
- po zatwierdzeniu wypłaty w aplikacji mobilnej bankomat wypłaci pieniądze
W jakich bankach dostępny jest BLIK?
Płacenie BLIKiem możliwe jest przez aplikację mobilną obsługiwaną przez:
- PKO Bank Polski,
- Santander Bank Polska,
- ING Bank Śląski,
- Alior Bank,
- Bank Millennium,
- Bank Pekao,
- mBank,
- City Handlowy,
- Bank Pocztowy,
- BNP Paribas,
- Credit Agricole,
- Bank Ochrony Środowiska,
- Nest Bank,
- VeloBank,
- Revolut,
- Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie,
- Bank Spółdzielczy w Brodnicy,
- Bank Polskiej Spółdzielczości,
- Krakowski Bank Spółdzielczy,
- Banki Spółdzielcze SGB.
Jakie są korzyści systemu BLIK dla przedsiębiorców?
Płatności BLIK obsługiwane przez eService to wygodne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy zwracają szczególną uwagę na komfort realizowanych transakcji. Mobilny system płatności jest niezwykle prosty w obsłudze i doskonale sprawdza się w zakupach internetowych i stacjonarnych. Dostępność systemu BLIK ma również korzystny wpływ na wizerunek marki. Nowoczesne metody płatności są niezwykle cenione przez klientów, którzy częściej dokonują zakupów w sklepach, które oferują szybkie transakcje. BLIK jest uniwersalnym systemem dostępnym na smartfonach z Androidem, iOS i Harmony OS. To idealny wybór dla właścicieli sklepów internetowych i stacjonarnych. Często zdarza się, że klienci rezygnują z zakupów, nie mając pod ręką karty płatniczej. Dostępność BLIKa zwiększa zatem szansę na pomyślne zakończenie transakcji.
BLIK to intuicyjny i uniwersalny system stworzony z myślą o konsumentach i przedsiębiorcach w celu ułatwienia operacji płatniczych. Jego największe zalety to: bezpieczeństwo, dostępność i szybkość obsługi. Płatności BLIK możliwe są w dwóch systemach – z wykorzystaniem kodu lub zbliżeniowo. Wystarczy mieć zainstalowaną aplikację bankową. Szybko, bezpiecznie i bez ukrytych kosztów.